Trei posturi TV din Moldova, amendate de Consiliul Audiovizualului

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat cu 5.000 de lei postul de televiziune RTR Moldova pentru că a difuzat un material despre ziua de doliu din Donețk, în care au răsunat acuzații la adresa Ucrainei, dar fără a fi asigurat dreptul la replică.

Trei posturi TV din Moldova, amendate de Consiliul Audiovizualului
Imagine de © forbes.com

Sancțiunea a fost aplicată în cadrul ședinței din 8 aprilie, în baza unei solicitări a organizației WatchDog.

CA a monitorizat buletinul de știri din seara de 15 martie.

În știrea vizată s-a relatat despre declararea zilei de doliu în Donețk în legătură cu decesul mai multor persoane în urma unui atac cu rachete.

În material, jurnaliștii au făcut trimitere la liderul autoproclamatei DNR (Republica Populară Donețk) Denis Pușilin, care a afirmat că racheta a fost lansată de Ucraina. Poziția reprezentanților statului vecin lipsește însă.

Reprezentanții RTR Moldova au comunicat CA că, în momentul pregătirii buletinului, reporterii au verificat paginile oficiale ale autorităților ucrainene și nu au identificat vreo reacție.

Postul de televiziune a menționat că alte canale moldovenești deseori relatează noutăți despre războiul din Ucraina doar în baza unei singure surse – cea a Kievului.

Membrul CA Ruslan Mihalevschi a menționat că jurnaliștii ar fi putut să se documenteze mai bine și ar fi putut să găsească și reacția Ucrainei din aceeași zi, care a acuzat partea rusă de cele întâmplate, așa cum a făcut și el căutând informația pe Internet.

Astfel, membrii CA au sancționat RTR Moldova cu 5.000 de lei pentru încălcarea repetată a prevederii care obligă ca „în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, pentru care exactitatea şi corectitudinea sunt esenţiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă şi imparţială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii”.

În același timp, CA a sancționat posturile de televiziune Orhei TV și TV6 cu câte 7.000 de lei și le-a avertizat public a câte cinci ori pe fiecare pentru mai multe încălcări depistate la capitolul asigurării informării corecte.

Sancțiunile au fost aplicate după examinarea raportului de monitorizare realizat în baza autosesizării membrului CA Ruslan Mihalevschi.

Specialiștii CA au monitorizat programul informativ „Vremea Novostei” (Время Новостей), edițiile din 9, 10 și 11 martie, ora 21:00, la TV6 și la ora 22:00 la Orhei TV.

În raportul CA sunt menționate o serie de încălcări pe care le-ar fi admis ambele televiziuni la capitolul asigurării informării corecte în cadrul mai multor subiecte, cum ar fi despre presupusele laboratoarele biologice din Ucraina, declarațiile Partidului Ilan Șor cu privire la mai multe subiecte sociale din Republica Moldova, inclusiv materiale despre implicarea formațiunii în unele lucrări într-o grădiniță și altele.

Reprezentanții televiziunilor au recunoscut că au comis greșeli în materialul cu laboratoarele biologice și altele, inclusiv din cauza traducerii greșite a știrilor externe, însă consideră că au informat corect în știrile despre apariția politicianului Ilan Șor și nu doar.

După examinarea raportului, membrii CA au avertizat public de cinci ori fiecare post de televiziune pentru încălcările depistate și cu câte 7.000 de lei pentru încălcarea repetată a obligației de a informa cu privire la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință.

Sursă: media-azi.md